Ervaringen Sorgente

Ingrid Koppers, manager P&O, is in haar functie verantwoordelijk voor het gehele HR- palet. En dus ook voor de werving en selectie van verpleegkundigen. Deze zet Sorgente in voor het geven van instructies aan mensen die thuis zelfstandig sondevoeding gaan gebruiken. Omdat vooraf nooit bekend is hoeveel instructies er op een dag verricht moeten worden, kan deze organisatie niet zonder de inzet van flex-personeel.

Verpleegkundigen zijn een kleine, maar specifieke groep bij Sorgente

Sinds vier jaar zet Sorgente vaste verpleegkundigen in via TMI. De samenwerking is gestart sinds Ingrid in dienst trad bij de organisatie. Ingrid: “In het begin zocht ik zelf verpleegkundigen voor onze organisatie, terwijl ik een echte generalist ben in dat opzicht. Ik kan wel een begin maken met zoeken, maar ik heb niet een groot persoonlijk netwerk opgebouwd. En online zijn onze kanalen niet ingericht op het gemakkelijk vinden van verpleegkundigen. Er werken inmiddels 140 medewerkers bij Sorgente. Met een pool van zeven verpleegkundigen, nemen ze maar een klein aandeel in van het totale aantal fte’s. Het overgrote deel bestaat uit klantenservice- en magazijnmedewerkers. Dus ik had echt moeite om een nieuwe vaste verpleegkundige te vinden.”

Ingrid Koppers

De inzet van flex-verpleegkundigen

Aanvullend op de vaste verpleegkundigen is er vanuit Sorgente ook behoefte aan flex-personeel. Van tevoren kun je namelijk nooit zeggen hoeveel instructies er op een dag moeten worden verricht. Ingrid vertelt wat zo’n instructie precies omvat. “Met een instructie bedoelen we dat een klant of een patiënt in de thuissituatie sondevoeding-zorg krijgt. Wanneer bijvoorbeeld een oncoloog in het ziekenhuis sondevoeding adviseert, neemt Sorgente nog dezelfde dag contact op om een verpleegkundige in te plannen voor de volgende dag. De verpleegkundige brengt de sonde in, sluit de voedingspomp aan en legt aan de patiënt uit hoe hij of zij voortaan thuis zelfstandig sondevoeding kan gebruiken.”

Meer aanvragen betekent meer verpleegkundigen

“Over de jaren heen hebben we een goed beeld kunnen krijgen van de hoeveelheid verwijzingen die we kunnen verwachten voor sondevoeding. Door COVID-19 wijzigt het aantal verwijzingen echter sterk: eerst komen er minder verwijzingen binnen en daarna volgt er ineens weer een piek. Eén of twee instructies op een dag extra, kan soms betekenen dat de standaard verpleegkundigen al volgepland zijn. Maar we willen op zo’n moment ook de nieuwe patiënten van sondevoeding kunnen voorzien en dan bellen we onze vaste TMI-verpleegkundige op om te kijken of zij beschikbaar zijn.”

“Zonder flex-bureau krijgen wij onze planning niet rond”

Constant afwegen wat de juiste ondergrens is

“Wij maken constant de afweging: moeten we meer vaste verpleegkundigen inzetten of meer flex-personeel? We merken dat de flexibiliteit ons heel veel brengt. Als we meer vaste verpleegkundigen hebben op een dag met minder instructies, dan betekent dit dat we een verpleegkundige op de bank hebben zitten. Heel veel alternatief werk is er namelijk niet. Daarom kiezen we voor een bepaalde ondergrens qua aantal patiënten dat per dag sowieso geholpen moet worden. En alles boven deze grens – samen met vakantie-invullingen of incidenteel ziekteverlof – vullen we in met flex-personeel.”

Het inzetten van de juiste verpleegkundige

Het werk als verpleegkundige bij Sorgente is vaak een combinatie van het werk van een wijkverpleegkundige, psychiatrisch of algemeen verpleegkundige in één, vindt Ingrid. Het is volgens haar niet het standaard verpleegkundige werk. “Sommige dingen zijn eenvoudig; zoals het uitleggen van de werking van een voedingspomp”. Maar men moet diverse keren op een dag kunnen schakelen: inschatten wat klanten wel of niet zelf kunnen, welke mogelijkheden en onmogelijkheden kom je bij de klant of zijn thuissituatie tegen. Is de klant op dat moment ontvankelijk voor een instructie? Als de situatie complex is moet men de juiste wegen weten te bewandelen (in overleg met de klant!) zodat zorg goed geregeld kan worden. De uitersten kunnen ver uit elkaar liggen. Daarnaast zit je veel in de auto om van de ene klant naar de andere te rijden. Al deze factoren moeten bij je passen. De verpleegkundigen die vanuit TMI voor ons werken, zijn precies de verpleegkundigen die wij zoeken: zij vinden het een interessante functie.”

“TMI weet goed wat voor verpleegkundige wij nodig hebben”

Sorgente en TMI: korte lijnen

“TMI is goed bereikbaar en laagdrempelig te benaderen. Ze staan echt voor het leveren van verpleegkundigen, dat is hun specialiteit. Bovendien denken ze graag mee, bijvoorbeeld over welke arbeidsvorm het best bij de huidige situatie van Sorgente past. Onze accountmanager stelt van tijd tot tijd kritische vragen en dat is ontzettend nuttig. Wanneer ik ergens mee zit, staat niets mij in de weg om de telefoon te pakken om TMI te vragen mee te denken. Dan is er heel snel contact. Die korte lijnen vinden we beiden heel belangrijk. In dat opzicht sluiten we perfect bij elkaar aan”, concludeert Ingrid.

Lees ook andere klantcases

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op!

Kirsten Cordes – van Heerde

Accountmanager

06 - 185 272 03 kirsten@tmi.nl