Ervaringen samenwerking het Máxima MC

Het Máxima Medisch Centrum (MMC) is een algemeen ziekenhuis met twee locaties in Noord-Brabant. Het ziekenhuis heeft in totaal 3.000 medewerkers in dienst waarvan circa 208 medisch specialisten en 1000 verpleegkundigen. Wij spraken Désirée Kanters (Afdelingshoofd Personeelsplanningscentrum/Flexbureau) over hoe haar team er in tijden van een krappe arbeidsmarkt, hoog ziekteverzuim en hoge werkdruk voor zorgt dat alle afdelingen in het MMC zijn voorzien van voldoende personeel.

Désirée Kanters werkt al 28 jaar voor de organisatie en is van oorsprong verpleegkundige. Haar afdeling is enerzijds verantwoordelijk voor de operationele planning, en anderzijds voor de visie- en doorontwikkeling van de afdeling Personeelsplanning en het interne Flexbureau. Sinds 2010 is de personeelsplanning binnen het Máxima MC gecentraliseerd, is het intern flexbureau onderdeel van Zorglogistiek en heeft er een verbeterslag plaatsgevonden op het gebied van capaciteitsmanagement. Doordat het ziekenhuis data gebruikt om de toekomstige vraag naar personeel beter te kunnen voorspellen (‘forecasting’), hoeven er steeds minder ad-hocdiensten te worden ingepland.

Désirée Kanters

Stewardessen ingezet als zorgbuddy’s

Het MMC zet al jaren via TMI personeel in voor detachering van algemeen verpleegkundigen en gespecialiseerd verpleegkundigen, en voor losse diensten. Dit jaar werd de samenwerking uitgebreid met wel een heel bijzondere groep nieuwe kandidaten: stewardessen van KLM en Transavia. Als gevolg van de coronacrisis waren deze stewardessen zonder werk komen te zitten. Een pilot om hen als zorgbuddy’s in te zetten in het ziekenhuis, greep Désirée tijdens de tweede coronagolf met beide handen aan: op diverse afdelingen konden zo verpleegkundigen ondersteund worden die al lange tijd onder hoge druk aan het werk zijn.

Van een kleine pilot naar 55 zorgbuddy’s 7 dagen per week

Désirée: “Toen TMI de pilot bij mij voorstelde, zag ik direct de voordelen: stewardessen moeten tijdens een vlucht ook overzicht kunnen houden in de cabine en bepalen waar hulp nodig is. Zij zijn getraind hoe te handelen bij kritieke situaties. Vanuit MMC was er niet alleen de vraag om patiënten te verzorgen, maar ook oog te hebben voor de verpleegkundigen: die liepen op dat moment compleet over. Ook werden de stewardessen ingezet om patiënten aan te spreken op het dragen van mondkapjes. We zijn klein begonnen met de pilot, maar al snel was er een pool van 55 stewardessen voor 7 dagen per week!”

Goede beheersing vereist voor slagen project

Désirée wordt weer helemaal enthousiast wanneer ze vertelt over het inzetten van stewardessen als zorgbuddy’s. “Iedere ziekenhuisorganisatie in Nederland worstelt met een nijpend tekort aan personeel. Dat tijdens de coronacrisis ontzettend veel mensen aanboden om in het ziekenhuis te komen helpen, was hartverwarmend. Tegelijkertijd vraagt het inwerken en opleiden van personeel zonder ervaring in de zorg veel van onze verpleegkundigen, die toch al overliepen. De werkervaring en competenties van deze groep liep enorm uiteen, terwijl we ze zo snel mogelijk wilden klaarstomen voor dezelfde functie: zorgbuddy. Een uitdagende klus, maar uiteindelijk is het gelukt om de verpleegkundigen op de werkvloer met deze ‘extra handjes’ ook daadwerkelijk te ontlasten.”

Dit project had het MMC volgens Désirée niet zonder TMI kunnen doen. “Doordat de kandidaten goed werden gescreend, nam dit een stukje planning bij ons weg. Wanneer we dit zelf hadden moeten doen, zou ik aan twee teamleiders niet genoeg hebben gehad. Nu leg ik enkel contact met TMI en wordt alles geregeld.”

Een grote organisatie, maar zo voelt het niet

De samenwerking van het MMC met TMI gaat al vele jaren terug, net als het contact met de accountmanagers. “Wij hebben al jaren contact met dezelfde accountmanagers en er is veel betrokkenheid, dat is echt opvallend!”, vindt Désirée. “TMI is een redelijk grote organisatie, maar zo voelt het niet. In de zorg zijn we nogal van de warme contacten en ook wij vinden dat heel belangrijk. TMI voelt dit heel goed aan.”

TMI is first supplier van Maxima MC. Désirée: “Het Flexbureau laat dan snel weten of een dienst opgevuld kan worden of niet. ‘Nee’ is ook een antwoord, en dit kunnen we intern vervolgens tijdig terugkoppelen. Door het snelle schakelen en meedenken weten we met TMI altijd waar we aan toe zijn.”

Lees ook andere klantcases

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op!
femke de bruijn Senior Consultant Artsen & Specialisten

Femke de Bruijn

Senior Consultant Artsen & Specialisten

06 - 460 913 32 femke@tmi.nl