Meisje met rode trui en hand voor ogen
Ervaringsverhaal

Shirin over haar werk in de jeugdzorg

Auteur:
Lisa Schagen

Shirin (30) werkt sinds augustus 2021 via TMI als gezinswerker. De diversiteit van haar opdracht spreekt haar erg aan. ‘’Ik werkte voorheen op een woongroep. Nu werk ik vanuit een organisatie waarbij je het gehele gezin ondersteund. Hier kan ik weer veel nieuwe dingen leren.”

Van werken op een woongroep naar gezinswerker

‘’Gedurende mijn opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heb ik stage gelopen op een gesloten afdeling in een jeugdbehandelingscentrum. Ik merkte dat ik dit leuk en uitdagend vond en heb vervolgens in het vierde jaar van mijn studie gesolliciteerd bij het Leger des Heils als flexwerker. Tijdens mijn inwerkdienst, op de woongroep voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, ontstond er één van de grootste vechtpartijen die ooit op die locatie heeft plaatsgevonden. Deze situatie was voor mij niet heel shockerend, omdat dit op de afdeling waar ik mijn derde jaar stage liep regelmatig gebeurde. Hierdoor kon ik direct handelen om de situatie weer onder controle te krijgen. Mijn collega’s waren onder de indruk en boden mij een tijdelijke baan aan op die locatie. In eerste instantie ging dit om een periode van vier maanden, maar uiteindelijk ben ik drieënhalf jaar gebleven.’’

Gezinswerker Shirin
Iedere dag is weer anders, er komen veel verschillende casussen voorbij.

‘’Op een gegeven moment was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, omdat ik werkte in een mbo-functie, maar hbo geschoold was. Toen kwam geheel onverwachts de functie jongerenwerker op mijn pad. Dit heb ik één jaar gedaan. Vervolgens kwam ik toevallig weer in contact met het Leger des Heils en gaven ze aan dat er hbo-functies waren vrijgekomen. Dit heb ik toen nog anderhalf jaar gedaan. Hierna begon het te kriebelen om ander werk te zoeken. Ik wilde graag werk zoeken buiten een woongroep, omdat de werktijden op een woongroep onregelmatig zijn en ik meer vastigheid zocht in mijn werktijden. Mijn zus is werkzaam via TMI, zij vertelde dat de jeugdzorg hier zou worden opgestart. Toen is het balletje gaan rollen en zodoende werk ik nu als gezinswerker via TMI.’’

Verscheidenheid aan casussen

‘’In mijn werk als gezinswerker leer ik veel nieuwe dingen. Op de woongroep waar ik eerst werkte stonden de jongeren centraal en het gezin daaromheen werd betrokken bij de begeleiding. Nu werk ik echt vanuit het gezin. Iedere werkdag is weer anders, want er komen veel verschillende casussen voorbij. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld begeleiding biedt bij vechtscheidingen, maar er worden ook zorgmeldingen gedaan door de politie. Deze zorgmeldingen worden bij ons aangemeld en dan kijken wij of er vanuit ons (het buurtteam) nog iets nodig is. Vervolgens plan je de afspraken in met het gezin. Sommige afspraken zijn huisbezoeken en sommige afspraken verlopen online vanwege de pandemie. Dit gaat in overleg met het gezin. Het hangt er ook vanaf wat de hulpvraag is. Bij zorgmeldingen komt iets meer spoed kijken dan bij reguliere afspraken.’’

Shirin vertelt dat zij de zorgmeldingen en de Veilig Thuis meldingen het leukste vindt aan haar werk als gezinswerker. ‘’De veelzijdigheid van de opdracht vind ik leuk. Dit is heel anders in vergelijking met mijn werk bij het Leger des Heils. Nu komen er veel verschillende casussen voorbij en moet ik soms weer even nadenken hoe ik die casus het beste kan aanpakken. Hierdoor vraag je van jezelf meer creativiteit.’’

 

Effect van corona op de wachttijd in de jeugdzorg

‘’Vanwege de coronacrisis zijn er meer meldingen geweest van problematieke thuissituaties, omdat mensen meer thuis waren. Toen ik echter begon op de opdracht was het redelijk rustig, omdat de maatregelen waren versoepeld en gezinnen weer op vakantie konden gaan. De coronacrisis heeft een flinke rol gespeeld in de gemoedstoestand van jongeren. Doordat er veel coronamaatregelen waren, was dit vooral voor jongeren die gevoelig zijn voor depressiviteit erg lastig. Mijn verwachting is dat het aantal aanmeldingen vanwege de coronacrisis nog verder zal oplopen. Er is echter ook sprake van een wachttijd. De wachttijd is voor de gezinnen na aanmelding ongeveer drie maanden. Bij aanmelding bekijken wij de situatie en wordt er geprioriteerd.’’ Shirin geeft wel aan dat er een nieuwe collega is aangenomen, waardoor zaken sneller opgepakt kunnen worden en de wachttijd ook korter zal worden.

*Dit interview is in september 2021 afgenomen en gepubliceerd in ons personeelsblad: de InTiMI.

 

Wil jij aan de slag binnen de jeugdzorg?

Bekijk de vacatures

Heb je een vraag aan een van onze medewerkers?

Bel ons dan op 020 – 510 6754

Of stuur ons een bericht via: