Judith van Steijn

Docent Advanced Life Support (ALS), Advanced Paediatric Life Support (APLS) en Newborn Life Support (NALS)

Al een aantal jaar worden de reanimatietrainingen Advanced Life Support (ALS), Advanced Paediatric Life Support (APLS) en Newborn Life Support (NALS) bij onze TMI Academy gegeven door Judith van Steijn. Judith is SEH verpleegkundige, waarbij ze voornamelijk werkzaam is op de Kinder Spoedeisende Hulp. “Het belangrijkste van de reanimatietrainingen is dat zorgprofessionals de handelingen in de praktijk oefenen en dat gewoontes inslijpen. De skill drill, oftewel vaardigheidsoefeningen, is een onderdeel dat ik altijd toepas in mijn trainingen.”

Wie is Judith van Steijn?

“Sinds mijn achttiende werk ik in de zorg. Ik wilde altijd graag in de kinderpsychiatrie werken en daarom heb ik mijn kinder- en neonatologie aantekening gehaald. Eenmaal op de kinderpsychiatrie kwam ik erachter dat dit niet bij mij paste en ben ik weer teruggegaan naar het ziekenhuis. Na een jaar rondreizen met mijn partner besloot ik de SEH-opleiding te gaan doen. Sindsdien werk ik als SEH verpleegkundige, voornamelijk met kinderen.”

Judith van Steijn trainer

Verpleegkundig docent

“Naast mijn werk als SEH verpleegkundige, geef ik al dertig jaar les. Echter heb ik pas vijftien jaar geleden officieel mijn diploma behaald voor de docentenopleiding en ben ik bevoegd om les te geven. Sindsdien werk ik als verpleegkundig docent op zzp-basis. Ik vind het leuk om dingen te proberen waar ik geen ervaring mee heb. Dus nadat ik even als opleidingscoördinator heb gewerkt in een ziekenhuis in Nederland, ben ik les gaan geven in het buitenland. In Zanzibar heb ik op de Spoedeisende Hulp lesgegeven en in Ethiopië en Tanzania gingen mijn lessen over de neonatologie. Op Sint Eustatius heb ik in een klein ziekenhuis trainingen gegeven over acute geneeskunde, hoe je daarmee om moet gaan en hoe je patiënten per helikopter kunt verplaatsen naar het nabijgelegen eiland Sint Maarten. Sinds 2019 geef ik ook trainingen bij de TMI Academy.”

Ik vind het leuk om dingen te proberen waar ik geen ervaring mee heb.

Reanimatietrainingen voor gevorderden

“De ALS, APLS en NALS zijn verplichte scholingen voor gespecialiseerd verpleegkundigen en anesthesiemedewerkers. De scholingen horen tot het reanimatie-onderwijs voor gevorderden. Je begint altijd eerst met Basic Life Support (BLS); die je kunt volgen voor een pasgeborene, een kind en een volwassene. Dit wordt gevolgd door de ALS, APLS of NALS trainingen. In de gevorderde trainingen leer je onder andere welke extra attributen je kunt gebruiken tijdens het reanimeren en leer je wat de oorzaak kan zijn van de reanimatietoestand. Ook wel de bekende vier H’s en T’s. Hieruit kun je concluderen dat iemand bijvoorbeeld een longembolie, ingeklapte long of geen zuurstof heeft. Tijdens de reanimatietrainingen is het vooral belangrijk dat ik zorgprofessionals zelfverzekerd de deur uit laat gaan. Als je weet hoe je een volwassene moet behandelen, dan kom je daar met een kind of pasgeborene ook uit.”

Oefenen, oefenen, oefenen

“De trainingen worden gedaan in groepjes van zes. Tijdens de trainingen wordt eerst een kort voorstelrondje gedaan: “wat kom je doen en wat wil je weten?”. Ik vind het namelijk belangrijk om daar kort aandacht aan te besteden, waar ik verder in de scholing dan op kan inhaken. Daarna wordt de theorie behandeld. De theoretische achtergrond en stroomdiagrammen zijn standaard en haal ik van de website van de Nederlandse Reanimatieraad. Bij de ALS geven we twee keer theorie en bij de APLS en NALS één keer, omdat we bij de ALS-training ook nog een klein deel BLS bespreken. Vervolgens is het heel veel oefenen door middel van een skill drill. Dat is hetgeen wat het meeste effect heeft. We oefenen continu verschillende scenario’s, waarin ik zelf ook mee doe. Hierbij probeer ik iedereen zoveel mogelijk erbij te betrekken. Met groepjes van zes is er altijd één iemand die toekijkt en feedback geeft. En zo rouleer je gedurende de training. Aan de hand van het niveau van de groep, pas ik de scenario’s aan. Soms heb je bijvoorbeeld dat een SEH verpleegkundige moet samenwerken met een obstetrieverpleegkundige. Een obstetrieverpleegkundige heeft andere kwaliteiten, kennis en bijdragen dan een SEH verpleegkundige. Het is leuk om dan samen te oefenen en van elkaar te leren. Je ziet ook dat iedereen van begin tot eind enthousiast aanwezig is.”

Andermans kennis delen en plezier hebben

“Ik vind het belangrijk om zorgprofessionals tijdens mijn training het gevoel te geven dat fouten gemaakt mogen worden en dat je daar juist veel van leert. Ook vind ik plezier maken tijdens de training belangrijk. Zo leer je vaak het meest. Ik ben daarnaast een groot voorstander van een leven lang leren en leer ook altijd nog van mijn eigen scholingen. Het leukste aan lesgeven vind ik daarom ook de kennis die zorgprofessionals hebben, naar voren te halen en in werking te zetten. Dus het klinisch redeneren en het waarom doe je dat zoals je doet. Als er een anesthesiemedewerker bij de scholing zit, dan laat ik diegene graag iets vertellen over de ademweg. Dat is niet mijn specialisme, dus dan zet ik graag een stap opzij. Soms kun je het ontkrachten en klopt het niet helemaal, maar een andere keer leer je weer iets nieuws. Dat is mijn kracht; ik geef anderen niet het idee dat ik de wijsheid in pacht heb.”

Interesse?

Neem contact op!

Lindy Boon

Medewerker TMI Academy

trainingopmaat@tmi.nl

Bijscholingen gegeven door Judith van Steijn

Advanced Paediatric Life Support (APLS)

Amsterdam 4 punten
De bijscholing APLS voor SEH verpleegkundigen gaat over de reanimatie van kinderen en baby's.

Advanced Paediatric Life Support (APLS)

Amsterdam 4 punten
De bijscholing APLS voor kinder- en neonatologieverpleegkundigen gaat over de reanimatie van kinderen en baby's.

Newborn Life Support (NALS)

Amsterdam 3 punten
In deze training leer je om Newborn Life Support te geven bij pasgeborenen.

ALS inclusief ABCDE-methode

Amsterdam 5 punten
Je oefent tijdens de ALS training reanimatietechnieken die nodig zijn voor het uitvoeren van een reanimatie op ALS niveau.