Kelly en Jessica recruiters
Interview

Een dag in het leven van… de recruiters op kantoor

Auteur:
cynthia buckert portretfoto
Cynthia Buckert

Kelly Jansen (rechts) en Jessica Dam zijn beiden recruiters bij TMI. Wellicht dat je hen zelf ooit hebt gesproken tijdens jouw kennismakingsgesprek? Want dat is hun grootste taak: gesprekken voeren met kandidaten. En voor beiden ook meteen het leukste aan hun werk! “Iedere dag spreek je iemand anders en dat maakt het werk divers”, aldus Jessica. Daar voegt Kelly nog aan toe: “Plus, wij hebben het leukste team van TMI!”. In deze rubriek vertellen Kelly en Jessica over hun werk als recruiters bij TMI.

Even voorstellen

Bij zowel Kelly als Jessica is gebleken dat je als recruiter geen recruitment of HR achtergrond hoeft te hebben. Zolang je maar sociaal vaardig bent, goed kunt luisteren en bereid bent om te leren. Kelly is sinds november 2018 werkzaam als recruiter bij TMI en sinds dit jaar ook teamcoördinator recruitment. In deze rol stuurt ze de afdeling aan, analyseert ze de resultaten en coacht ze haar teamleden. Daarvoor was ze filiaalmanager bij een supermarkt.

Jessica werkt sinds februari 2022 als recruiter, maar is al vanaf april 2019 werkzaam op de afdeling Werving & Selectie. Ze begon haar carrière bij TMI als supportmedewerker. Jessica: “Tijdens mijn werk als supportmedewerker deed ik de voorselectie van kandidaten. Ik sprak de zorgprofessional telefonisch en plande een afspraak in bij de recruiter. Nu, in mijn rol als recruiter, spreek ik de zorgprofessionals op kantoor of online via Teams en bespreek ik welk dienstverband het beste bij hen past. Vervolgens verzamel ik alle documenten en stel ik een contract op, zodat ze aan de slag kunnen via TMI.

Een werkdag van de recruiters

08:30. “Alle recruiters beginnen om 8:30 uur. Ik zie gelijk dat ik een volle mailbox heb, maar ga eerst naar mijn agenda om te kijken wanneer mijn eerste gesprek gepland staat, hoeveel ik er die dag heb en of ik nog bij een overleg aanwezig moet zijn”, vertelt Jessica. Voor Jessica zijn het vaak drie gesprekken per dag en voor Kelly twee gesprekken, omdat ze als teamcoördinator ook andere taken heeft. “Voordat ik het eerste gesprek heb, probeer ik eerst mijn mailbox zoveel mogelijk weg te werken”, aldus Kelly.

Kelly aan de telefoon

09:30. Jessica: “Omdat het eerste gesprek om 10:00 uur plaatsvindt, neem ik om 09:30 uur alvast het cv door ter voorbereiding. We kijken ook altijd hoe de kandidaat bij TMI terecht is gekomen en wat de wensen zijn. Om 10:00 uur is vervolgens het gesprek online of op kantoor, wat ongeveer 45 minuten duurt.”

10:45. “Na het gesprek verwerken we alle gegevens van de kandidaat; de details van het gesprek, het gesprekverslag en uiteraard de wensen en voorkeuren van de kandidaat. Bij een positief gesprek sturen we de kandidaat een mail met daarin het conceptcontract”, legt Jessica uit. En de meest gestelde vraag die Jessica en Kelly als recruiter krijgen? “Wat ga ik verdienen?” of “wat is het uurtarief?”.

11:15. “Tussen het werk door, net voor de lunch, bespreken we even met z’n allen wat we gaan eten”, lacht Jessica. Waarop Kelly reageert: “Het liefst hebben we het hier om 9:30 uur al over.”

Nieuwsgierig naar werken als recruiter?

12:00. “Tussen 12:00 uur en 13:00 uur hebben we een half uur pauze en lopen we met het team een rondje buiten in de wijk. Hoe laat je pauze hebt, is afhankelijk van hoe laat je volgende gesprek is. Wanneer de recruiters met pauze gaan, geven wij onze mobiel aan de afdeling Support en visa versa. Op deze manier zijn wij altijd bereikbaar”, legt Kelly uit.

Jessica en Kelly

13:00. “Om 13:00 uur heb ik vaak het tweede gesprek, die ik dan om 12:30 uur voorbereid. En het leuke is, dat wij verschillende disciplines spreken; van helpenden tot artsen. We richten ons dus niet alleen op de ouderenzorg of ambulance. Zo ben ik bijvoorbeeld ‘s ochtends met een verzorgende IG in gesprek en spreek ik in de middag een SEH verpleegkundige, wat weer een heel ander gesprek is. Dat maakt mijn dag heel divers”, vertelt Kelly.

15:00. “Er staat om 15:00 uur nog een derde gesprek ingepland of we zitten in overleg. We overleggen namelijk ook veel met andere afdelingen binnen TMI, zoals het Flexbureau, Salarisadministratie, TMI Academy, Marketing en Financiële Administratie. We zijn daarnaast buddy’s met de accountmanagers. Ik ben bijvoorbeeld buddy met Eline Hegeman, accountmanager ziekenhuizen. Eén keer in de twee weken hebben we een overleg waarin we de openstaande vacatures bespreken. We kletsen vooral heel veel, daar zijn we goed in”, grapt Kelly.

16:00. “Jessica vertelt: “Voordat de dag bijna voorbij is, plaats ik nog even een post op LinkedIn over onze zomeractie binnen de ambulancezorg. Mijn buddy is accountmanager Silvana van Beek van het Flexbureau Ambulancezorg en daarom deel en plaats ik berichten op mijn LinkedIn met betrekking tot de ambulance binnen TMI.” Daarnaast werven de recruiters ook via LinkedIn. “Zo kom ik met zorgprofessionals in gesprek en plan ik zelf een gesprek met ze in”, vult Jessica aan.

17:00. “Wat eten jullie vanavond?” Dé vraag die voor het afsluiten van de PC nog even wordt gesteld binnen het team. De recepten worden dan rijkelijk gedeeld met elkaar. “We proberen altijd om 17:00 uur weg te gaan, maar het is vaker 17:30 uur”, vertelt Kelly. Jessica: “Het is heel wisselend. Het liefst wil ik mijn mailbox leeg hebben, maar dat lukt niet altijd.”

20:00. “Bij TMI organiseren we regelmatig (online) informatieavonden of regioborrels, waar we als recruiter bij aanwezig zijn. Soms komt het ook voor dat een zorgprofessional alleen ‘s avonds een gesprek kan inplannen. Als iemand echt alleen om 20:00 uur op gesprek kan, log ik thuis in op Teams”, vertelt Jessica. Ook Kelly betrapt zichzelf er af en toe op, om toch nog even haar e-mail te checken: “Laatst stond ik de hele dag op een beurs en toen heb ik in de avond wel nog even mijn mailbox bijgewerkt.”

Jessica en Kelly op de beurs

Op de beurs

Een dagje op de beurs is voor Kelly en Jessica ook wel een uitje. “Het hele jaar door staat TMI op diverse zorgbeurzen, waarbij ook wisselend recruiters aanwezig zijn. Soms sluiten ambassadeurs of accountmanagers van TMI aan, heel leuk, omdat je dan met verschillende collega’s samenwerkt. Je praat de hele dag door met mensen die TMI nog niet kennen, maar we zien ook oud TMI’ers die weer even gezellig een praatje komen maken”, vertelt Jessica. Daar voegt Kelly aan toe: “Je hebt beurzen voor alle zorgdisciplines of alleen beurzen voor bijvoorbeeld IC-personeel, acute zorg of de VVT. En een beurs waar verzorgenden komen, is weer heel anders dan een beurs voor IC-verpleegkundigen.”

Persoonlijke verhalen

Vanaf de sollicitatie tot het moment dat zorgprofessionals ingeschreven staan bij TMI, heeft de kandidaat altijd één contactpersoon; een recruiter. “Kandidaten kunnen ons zo vaak bellen als ze willen, maar ook mailen of appen”, vertelt Jessica. Daarop reageert Kelly: “Omdat wij het meeste contact met ze hebben gehad, spreken we ze ook vaak als ze bij de opdrachtgever zijn gestart”. Door dit persoonlijke contact horen Kelly en Jessica ook diverse verhalen. “Zo heb ik wel eens de vraag gekregen of ik mee wil op vakantie”, lacht Kelly. “Maar we horen ook zware verhalen, bijvoorbeeld als we aan ambulancepersoneel vragen hoe zijn of haar dag is geweest. En voor kandidaten die werken in de ouderenzorg ben je altijd een vriendin voor ze; een schat of lieverd. Zij zien het contact weer heel anders”, vertelt Jessica

Wil jij als als recruiter aan de slag bij TMI?

Bekijk de vacatures

Heb je een vraag aan een van onze medewerkers?

Bel ons dan op 020 – 510 6754

Of stuur ons een bericht via: