Per week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand. Dit betekent zo’n 16.000 slachtoffers per jaar. In 75% van deze gevallen is er een burgerhulpverlener aanwezig die eerste hulp biedt. Door direct in te grijpen en te reanimeren redden zij levens.

Na hun inzet weten deze vrijwillige hulpverleners vaak niet hoe het met de slachtoffers is afgelopen en blijven ze achter met vragen. Ook het slachtoffer en/of de familie hebben vaak vragen en daarom is het voor hen fijn om in contact te komen met de vrijwillige hulpverleners. Hart4All -opgericht door Bettina Heefer- brengt hen met elkaar in contact.

Wat doet Hart4All?

Bettina licht toe wat Hart4All doet: “Wij willen iedere burgerhulpverlener en slachtoffer en/of zijn familie de mogelijkheid bieden op nazorg. Nadat mijn moeder tien jaar geleden een hartinfarct kreeg besloot ik een EHBO- en een AED-cursus te volgen. Daar sprak ik medecursisten die vertelden dat ze na het verlenen van eerste hulp nooit meer te horen kregen wat hun inzet betekende voor het slachtoffer. Want het ambulancepersoneel neemt de zorg na aankomst meteen van hen over en vervoert de patiënt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. De burgerhulpverleners blijven dan achter met heel veel vragen zoals: Heeft het slachtoffer het gered? Heb ik het wel goed gedaan?”

Reden voor Bettina om te starten met Hart4All. “Wij brengen burgerhulpverleners en (familie van) slachtoffers na een reanimatie of ongeval met elkaar in contact. Daarvoor reikt het ambulancepersoneel klikbandjes uit aan de burgerhulpverleners én het slachtoffer bij een reanimatie of ernstig ongeval. Op deze bandjes staat een unieke code waarmee de direct betrokkenen kunnen inloggen op de website van Hart4All. Wanneer beide partijen aangeven dat zij graag in contact met elkaar willen komen, zorgt Hart4All voor een match.”

Onderstaande ervaringsverhalen geven weer wat Hart4All voor de betrokkenen kan betekenen.

 Het verhaal van een burgerhulpverlener

“Vorige week zondag was ik als burgerhulpverlener betrokken bij een reanimatie. Het ontvangen van een armbandje van Hart4ALL gaf mij als hulpverlener een fijn gevoel. Zo kon ik in contact komen met het slachtoffer en zijn familie. Gisteren ontving ik het bericht dat meneer het overleefd heeft en al uit het ziekenhuis is ontslagen. Hij heeft het gered, doordat wij snel gestart zijn met reanimeren en een AED hebben ingezet. Ik vind Hart4All een goed initiatief. Het is best heftig wat je meemaakt en het contact zorgt voor een goede verwerking van deze gebeurtenissen.”

Het verhaal van een nabestaande

“Wie was er het eerste bij hem? Ik weet dat mijn zoon onwel is geworden op straat. De politie heeft mij thuis opgehaald en zij hebben ontzettend hun best gedaan om mij zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Toen ik aankwam bij het Radboud ziekenhuis, was hij al overleden. Ik was helaas te laat. Mijn zoon was pas 37 jaar en kerngezond! Ik had nog zoveel vragen…” Dankzij Hart4All kwam deze nabestaande in contact met de burgerhulpverlener die bij het ongeluk aanwezig was. Hij kon op heel veel vragen antwoord geven, waardoor deze moeder een start kon gaan maken met het verwerken van het grote verlies van haar zoon.

Bovenstaande ervaringsverhalen geven weer hoe belangrijk het voor de verwerking kan zijn dat burgerhulpverleners en slachtoffers en/of de familie met elkaar worden verbonden. Daarom is het van belang om meer ambulancepersoneel en werknemers op de SEH te bereiken die de klikbandjes uitreiken na een reanimatie of ongeval.

Hart4All werkt aan een landelijke dekking

Regio’s waar Hart4All nu al actief is: Brabant Midden, West en Noord, Gelderland-Midden, Rotterdam-Rijnmond, UMCG Ambulancezorg en de RAVU. Alle ambulances in deze regio’s beschikken over een Hart4All pakket. Dit pakket bestaat uit een envelop met vijf klikbandjes (allemaal voorzien van een unieke code). Daarnaast treft men extra informatie aan over Hart4All.

Ben je enthousiast geraakt over Hart4All en wil je dit systeem introduceren in jouw regio?

Vul dan  hier het contactformulier in

Oprichtster van Hart4All: Bettina Heefer

 

Neem contact op

Mail ons

info@tmi.nl

Bel ons

020 717 35 27

Fax ons

020 615 51 10

Bezoek ons

Sierplein 75
Postbus 90137
1065 LN Amsterdam

Bekijk de route
Bekijk de parkeergelegenheid

Postadres

Postbus 90137
1006 BC Amsterdam

TMI maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.