Gerard Kuper

Docent bijscholing “Longaandoeningen”

Gerard Kuper is algemeen verpleegkundige en inmiddels zes jaar werkzaam via TMI. Vorig jaar zat hij veertig jaar in het vak. Hij heeft veel verschillende functies mogen bekleden zoals teamleider in het ziekenhuis en senior verpleegkundige. Vanaf 2020 is hij aan de slag gegaan als trainer bij TMI Academy en in 2022 is hij in dienst getreden als accountmanager bij TMI. Via TMI Academy geeft hij de bijscholing Longaandoeningen.

Ik heb altijd de passie gehad om te leren, leren en nog eens leren.

Van ziekenverzorgende tot trainer

‘’Ik kom uit Groningen en daar was vroeger bijna geen werk te vinden. Daarom was ik genoodzaakt te verhuizen naar een andere stad. In 1981 ben ik naar Blaricum verhuisd en heb daar een baan gevonden als ziekenverzorgende in een verpleeghuis. Na een tijdje ben ik daar gepromoveerd tot teamleider.’’ vertelt Gerard. Maar hij wilde doorgroeien is daarom gestart met de opleiding Verpleegkunde. ‘’Gedurende mijn opleiding heb ik op de Geriatrie afdeling gewerkt. Vervolgens ben ik in een ander ziekenhuis in Amsterdam gaan werken en heb ik daar mijn opleiding afgerond. Na mijn opleiding ben ik daar gebleven en kon ik als teamleider aan de slag op de afdeling Interne Geneeskunde, Nefrologie en Infectie ziekten. Na enkele jaren ben ik doorgegroeid tot afdelingshoofd op de Longafdeling.’’

Gerard Kuper

“Ik heb altijd de passie gehad om te leren, leren en nog eens leren. Daarom heb ik, na een aantal jaren als afdelingshoofd gewerkt te hebben, geholpen om de lesprogramma’s te schrijven voor het elektronisch patiëntendossier, EPIC. Ik mocht hiervoor naar Amerika, zodat ik daar een speciale EPIC-opleiding kon volgen. Dit was fantastisch!’’ aldus Gerard. Nadat EPIC was opgezet is hij als afdelingsleider op de Longgeneeskunde afdeling gaan werken in een ander Amsterdams ziekenhuis. Hier heeft hij wederom geholpen om EPIC op te zetten. ‘’Na deze ervaring ben ik gaan detacheren via TMI, wat ik nog steeds met veel plezier doe. Binnenkort start ik met een nieuwe opdracht op de Oncologie afdeling.’’

Een leven lang leren

‘’Het motto onder zorgprofessionals, ziekenhuizen, maar ook TMI is; ‘Een leven lang leren’,’’ aldus Gerard. ‘’Ik vind het belangrijk dat zorgprofessionals gemotiveerd en geënthousiasmeerd worden om hun vakbekwaamheid en e-learnings op orde te houden.’’ Gerard geeft aan dat de gezondheidszorg en technologie zo snel verandert dat je continu moet bijscholen om je vak te kunnen blijven uitoefenen. Zoals Gerard zegt: ‘’Stilstaan is achteruitgaan. Het zou maar zo kunnen dat je vandaag nog weet hoe een apparaat werkt, en morgen niet meer, omdat er een nieuwe staat. Om ermee te blijven werken, moeten je vaardigheden op orde zijn. Ik vind het belangrijk om als trainer hier een bijdrage aan te kunnen leveren. Daarom ben ik één jaar geleden begonnen als trainer. Hiervoor had ik nog geen ervaring met lesgeven.’’

‘’De bijscholing Longaandoeningen geef ik twee keer per jaar; in het voorjaar en najaar. Normaal gesproken worden de bijscholingen op locatie gegeven, maar door de coronapandemie waren we genoodzaakt de bijscholingen online te geven.”

 

In de bijscholing ga ik dieper in op verschillende behandelingstechnieken.

Bijscholing longaandoeningen

‘’De bijscholing Longaandoeningen is voornamelijk gericht op theorie en heeft een heel divers programma,’’ benoemt Gerard. De bijscholing begint met de algemene anatomie en vervolgens worden er een aantal ziektebeelden besproken. Ook het onderwerp fysiotherapie wordt besproken. ‘’Het voordeel is dat ik al zes jaar in een academisch ziekenhuis werk waar weer andere ziektebeelden zijn dan een perifeer ziekenhuis. Dit maakt deelnemers enthousiast, omdat ze meer komen te weten over mogelijkheden in behandelingen van patiënten.’’ Zo benoemt Gerard dat het zetten van longventieltjes bij longemfyseem patiënten in een academisch ziekenhuis wordt gedaan. Dit gebeurt nog niet in een perifeer ziekenhuis. Gerard vindt het belangrijk om tijdens de bijscholing te werken met voorbeelden zodat de theorie goed aansluit op de praktijk.

Een kritische blik

Tijdens de bijscholing Longaandoeningen leert Gerard de cursisten om met een kritische blik naar hun eigen werkplek te kijken. ‘’Ik vind het belangrijk dat zorgprofessionals met een open blik naar zaken kunnen kijken, omdat TMI’ers worden ingezet in diverse ziekenhuizen. Ik hoop dat zij na mijn bijscholing kritische vragen kunnen stellen op hun eigen Longafdeling zoals; hoe gaat het bij mij op de afdeling? Zijn de laatste instructies volgens de LAN-instructiekaarten of geven wij de patiënten geen instructie?”.

Op het gebeid van COVID hoopt Gerard dat de cursisten door de bijscholing een CT-uitslag en de longschade van een patiënt beter kunnen beoordelen. ‘’Ik geef theoretische kennis die ze kunnen toepassen in de praktijk. Zowel voor zorgprofessionals die interesse hebben als zorgprofessionals die al op een Longafdeling werken, is deze bijscholing interessant. De laatste tijd zijn er ook veel zorgprofessionals aanwezig die niet op de Longafdeling werken, maar door COVID-19 worden ingezet op deze afdeling en daarom meer willen weten over longaandoeningen.’’

In acht stappen een handeling aanleren

 Gerard vertelt dat hij tijdens een detacheringsopdracht de ruimte had gekregen om een cursus te volgen tot job instructeur. ‘’In deze cursus leer je hoe je iemand in zeven of acht stappen een handeling kunt aanleren. In het begin van de COVID-periode moesten bijvoorbeeld veel collega’s leren hoe ze zich moesten aankleden en uitkleden bij Viraal-C isolatie. Ook moesten ze leren hoe ze op de juiste wijze een nasopharynx kweek kunnen afnemen, ’’ vertelt Gerard. Hij geeft aan dat hij zijn collega’s toen heeft geschoold in deze handeling middels job instructie. Deze instructie zorgt ervoor dat zorgprofessionals heel concreet weten wat ze moeten doen. “Ik maak aan de hand van de SMART-methode een duidelijke taakinstructie, zodat de handeling concreet wordt. Deze techniek pas ik ook, voor zover mogelijk, toe in mijn bijscholingen bij TMI Academy. Hierdoor zorg ik ervoor dat de informatie goed toepasbaar is in de praktijk.’’

Een rustige houding en oog voor de cursist

Gerard’s beste kwaliteit als trainer? ‘’Ik zorg dat ik mijn expertise op een rustige en duidelijke manier overbreng naar de cursist. Ik krijg van cursisten vaak te horen dat ik hen onwijs goed heb geholpen en dat ik rustig overkom!’’ Gerard geeft aan dat hij het als trainer belangrijk vindt dat zijn kennis op peil blijft. ‘’Voor iedere bijscholing doe ik zelf ook een e-learning, zodat ik als trainer goed op de hoogte blijf van alle ontwikkelingen. Mijn werk als trainer is voor mij daarom ook een goede motivatie om bij te leren en dit vervolgens over te dragen aan anderen.’’

Interesse?

Neem contact op!

Lindy Boon

Medewerker TMI Academy

scholing@tmi.nl

Bijscholingen gegeven door Gerard Kuper

Longaandoeningen

Online 4 punten
In deze bijscholing wordt de anatomie en fysiologie van de longen besproken. Daarnaast wordt de diagnostiek uitgelegd.