Ervaringsverhaal

Chantal Petersen, TMI’s eerste gedetacheerde in de kinderopvang

Auteur:
lisalotte vreugdenhil
Lisa Lotte Vreugdenhil

Als pedagogisch medewerker ben je verantwoordelijk voor de dagelijkse opvang en verzorging van kinderen. Chantal Petersen (32) is de eerste TMI’er die als pedagogisch medewerker detacheert. Zij werkt dagelijks met kinderen van nul tot vier jaar. Wat zij zo fijn vindt aan detacheren?
‘De waardering en vrijheid die ik nu ervaar. Bij TMI ben je geen nummertje, hoe groot de organisatie ook is, ik ben altijd gewoon Chantal.’

TMI kwam precies op het goede moment

Chantal werkt nu ongeveer vier maanden voor TMI. ‘’Oorspronkelijk kom ik uit de financiële wereld. Ik werkte bij een bank, maar wist dat ik dit niet tot aan mijn pensioen wilde doen. Tijdens de coronacrisis kwam ik thuis te zitten en had ik genoeg tijd om na te denken over wat ik wilde. Waar word ik nou eigenlijk écht blij van? Ik besloot een sprong in het diepe te wagen en ging aan de slag als pedagogisch medewerker, ik had de opleiding tot onderwijsassistent al dus de overstap was makkelijk.

Ik startte bij een ander detacheringsbureau. Helaas geen positieve ervaring: ik maakte weken van 46 tot 48 uur en kreeg een burn-out. Toen ik hier herstellende van was solliciteerde ik bij een andere organisatie, daar liep ik een dagje mee en werd ik afgewezen omdat ik te veel op de grond zat met de kinderen. ‘Ja, en?’ dacht ik. Ik ben gewoon het type dat liever op de grond zit met de kinderen en lol maakt. Samen spelletjes doen, troep maken en ook weer samen opruimen. Dát vind ik belangrijk. Ik was klaar met solliciteren en stond op het punt op mijn LinkedIn status te veranderen naar ‘zoeken naar werk’. Net op dat moment kreeg ik een berichtje van een accountmanager bij TMI. Ik belde haar en twee weken later kon ik al starten bij een fijne organisatie.’’

Detacheren via TMI: ideale arbeidsvoorwaarden

‘’Doordat ik werk via TMI kan ik me echt focussen op de leuke dingen van de functie; het contact met de kinderen, het adviseren van ouders, de lol met collega’s. Mijn collega’s ervaren regelmatig werkdruk, dat heb ik gewoon niet. Want alle bijzaken zoals administratieve taken, of verplichte sessies, hoef ik niet te doen, omdat ik via TMI werk en niet in dienst ben van de kinderopvang. Ik voel veel vrijheid; stel dat ik het ergens zat ben, dan kan ik de planning bellen en start ik aan een nieuwe opdracht. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden ontzettend goed. Ik krijg meer betaald dan dat ik in dienst zou zijn van de kinderopvang zelf en ik rijd een gloednieuwe leaseauto. Ik zag die auto en dacht: dit kan niet, ik ga een telefoontje krijgen dat dit een misverstand is. Maar de auto staat er nog steeds!’’

Dankbaar werk

Chantal werkt momenteel voor één opdrachtgever op verschillende vestigingen. ‘’Ik ervaar mijn huidige werkomgeving als zeer prettig. Mijn dag start om 07:30 of 08:30 uur. Als je 07:30 uur begint, dan open je en zorg je ervoor dat het lokaal gereed is voor de kinderen. Om 08:30 uur komt je collega en kun je koffie halen. Als alle kinderen binnen zijn, gaan we fruit eten en lekker naar buiten. Rond 11:30 uur lunchen we samen; drie keer in de week eten we een warme lunch en twee keer in de week broodjes. Na de lunch gaat één van de collega’s de kinderen verschonen en klaarmaken voor bed, de ander ruimt op en maakt de tafel schoon. Als de kinderen weer wakker zijn, eten we wat en gaan we weer spelen. Je bent dus de hele dag in de weer, maar ik vind het heel dankbaar werk! Laatst kwam een tweeling van net twee jaar bij mij staan en zei ‘Juf, kom. We gaan even koffie halen’, dat soort momenten maken mijn werk zo leuk. Ik vind het ook prettig om de ouders te ondersteunen. Pedagogisch medewerker ben je namelijk niet alleen voor het kind, maar ook voor de ouder. Wij hebben een jongetje van twee op de groep, die veel last had van bijtgedrag. Zijn moeder snapte niet waarom hij dit deed. Wij zijn er toen eens op gaan letten en merkten dat dit gebeurde omdat hij zijn emoties niet zo goed kon uiten. We zorgen nu dat hij bewust zijn emoties uit wanneer wij zien dat hij deze frustratie voelt. We laten hem een tekening maken en geven hem een high-five. Hij heeft niet door dat we hem bewust even uit de groep halen. Zijn moeder doet dit nu ook thuis en hij bijt niet meer.’’

‘’Juf, kom. We gaan even koffie halen.’’

De toekomst

Chantal volgt momenteel naast haar baan nog een studie tot pedagogisch coach. Haar ambitie is om pedagogisch specialist te worden. ‘’Ik zou heel graag mijn kennis overdragen om organisaties verder te helpen bij bijvoorbeeld het opstellen van beleidsplannen. Verder wil ik nog lang bij TMI blijven werken. Het liefste wil ik het vijfjarig jubileum halen als eerste gedetacheerde bij de kinderopvang! Ik ben heel blij dat ik via TMI werk en volgens mij straal ik dat ook uit op de werkvloer.”

Nieuwsgierig naar werken als pedagogisch medewerker?

Wil jij als pedagogisch medewerker aan de slag via TMI?

Bekijk de vacatures

Heb je een vraag aan een van onze medewerkers?

Bel ons dan op 020 – 510 6754

Of stuur ons een bericht via: