Sinds korte tijd heeft TMI een aantal van haar medewerkers gevraagd om officieel ambassadeur van TMI te worden. Tijdens de ambassadeursavond leerde iedereen elkaar kennen en uitleg te geven over de invulling van het ambassadeurschap.

Marketing manager Stephanie Hausel opende de avond, waarna Marieke van der Klink, Salesmanager Nederland, ook een woordje deed over het belang van de ambassadeurs en deze avond. Het doel van hun ambassadeurschap is tweeledig: enerzijds kunnen zij geïnteresseerden in TMI een helder beeld geven van hoe het is om te detacheren en hoe TMI is als werkgever. Anderzijds kunnen zij op deskundig vlak kennis delen met TMI Academy om het scholingsaanbod effectiever te kunnen ontwikkelen. Na een korte voorstelronde startte Laura van Doorn, coach van Kerngroep Training en Consulting, met een interactieve workshop over het ambassadeurschap.

Wat is een ambassadeur eigenlijk? Van oudsher is een ambassadeur een vertegenwoordiger van een land. In dit geval gaat het natuurlijk om een zakelijke variant; het vertegenwoordigen van een bedrijf. Na het zien van een korte video over ambassadeurschap, concluderen we tezamen dat ‘trots’ het kernwoord is. Want wie trots is op zijn/haar organisatie, is eerder geneigd dit uit te dragen naar buiten. Maar waar ben je dan zo trots op als ambassadeur? De antwoorden waren zeer divers: diversiteit, ontwikkeling, mensen, veel ervaring, professioneel, e.d.

Dat positief gedrag automatisch volgt na een positieve houding, is volgens coach Laura niet vanzelfsprekend. Middels interactieve opdrachten bespreken we welk gedrag wel en niet past bij een ambassadeur en kiezen we allemaal de voor onszelf belangrijkste gedragingen. Waar de één kiest voor professionaliteit, vindt een ander een open houding weer belangrijker. Iedereen draagt zijn of haar ambassadeurschap dus op een heel andere manier uit; een echte eyeopener! Dat de workshop iedereen aan het denken zet, blijkt uit de gesprekken die tussendoor op gang komen over negatieve verhalen op de werkvloer of over hoe men dient om te gaan met bepaalde situaties.

De volgende opdracht betrof het voorbereiden van een elevator pitch: overtuig één van de andere ambassadeurs in een kort en krachtig verhaal om bij TMI te komen werken. De argumenten die voorbij kwamen waren uiteenlopend, maar allemaal even belangrijk: van het verkrijgen van veel ervaring door detachering tot het persoonlijke contact met kantoormedewerkers. Als laatste ging coach Laura nader in op een theorie over persoonlijkheid. Het DISC-model, een persoonlijkheidsanalyse met vier voorkeursstijlen (Dominance, Influence, Stability en Conscientiousness), bood hierbij ondersteuning. Laura geeft aan dat het herkennen van je eigen voorkeursstijl je op het gebied van ambassadeurschap kan helpen, bijvoorbeeld tijdens interacties met anderen. Als je weet van jezelf dat je dominant bent, weet je dat jij je moet inhouden bij een introverte gesprekspartner.

De workshop werd afgesloten met de volgende opdracht: benoem drie actiepunten met de focus op jouw ambassadeurschap. Na het bespreken van een ieder zijn actiepunten, rondde Laura de workshop af en konden we nog napraten tijdens een borrel. Al met al was het een geslaagde avond waarin we elkaar beter konden leren kennen en tevens kennis opdeden over het ambassadeurschap, gedragingen, interacties met anderen en zelfs over ons eigen karakter.

In de toekomst kan je onze ambassadeurs tegenkomen bij beurzen, TMI borrels en in communicatie-uitingen van TMI. Wil je nu al graag in contact komen met één van onze ambassadeurs? Bekijk onze ambassadeurs-pagina of laat het weten via marketing@tmi.nl.

TMI maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.